schrammen en co on tour in Sulawesi, deel 5

27 juli 2016 - Celebes, Indonesië

Reisverslag 5 Schrammen en co on tour in Sulawesi, 19,20,21 en 22 juli

Op dit moment zitten we in Manado en gaan zo ontbijten en dan weer op weg richting de jungle om hopelijk de Tarsier aapjes te spotten. Maar goed ons laatste reisverslag is alweer even geleden dus het is tijd voor een vervolg. We've got some catching up to do, zeg maar, haha.
Op 19 juli vertrokken wij om 7.30 uur na een schaars ontbijt dat bestond uit vooral veel zoetigheden (rijst eten kon natuurlijk ook) uit ons hotel in Palopo. We gingen op weg voor een tocht van 8 uur naar Tentena, althans dat was de planning. Dit werd uiteindelijk een tocht vol uitdagingen voor onze chauffeur en ook wij zijn op de proef gesteld tijdens deze helse tocht van uiteindelijk 12 uur.  Alfons die voorin zat, zag tijdens deze reis voor zijn neus weer een ernstig ongeval met 2 scooters. 1 van de slachtoffers was er slecht aan toe en bewusteloos. Zoals dat hier dan gaat, werd hij door omstanders gewoon van de weg afgetild/getrokken en half rechtop neergezet. Niet echt zoals wij dit in Nederland doen. Het was lastig maar Carla kon niets anders doen dan toezien het hangt er ook vanaf of het slachtoffer hulp kan betalen anders kijkt de plaatselijke geneesheer en dat is het dan. De wegen waren richting Tentena niet al te best. Grote gaten, waterschade, bruggen die tijdelijk vervangen werden door planken en boomstammen. Kortom, de rit verliep niet vlekkeloos.
Toen we uiteindelijk aankwamen bij het Posomeer op de plaats waar we over water naar onze bungalows werden gebracht was het pikkedonker. De overtocht moest  plaatsvinden in een gemotoriseerde prauw ( een kano). Nu zijn zowel Marietta als Marc beslist geen fan van water en boten.  Dus in het donker in een wankele kano stappen, mmm best een uitdaging.......... Na de overtocht die in twee keer moest (3 personen per keer in de kano en natuurlijk al die bagage van ons) werden we verwelkomd bij de Tando Bone bungalows door de Nederlandse eigenaresse Annelies (en minimaal 5 van haar 8 honden, 2 katten, 7 kippen (lage schatting), 3 hanen en vele kuikens, koe Bambi en een schattig kalf). Onze koffers hoefden we gelukkig niet zelf vanaf de prauw te zeulen, want er hadden er zeker een paar in het water beland haha.
De bungalows waar wij in overnachten voor de drie dagen die zijn echt in 1 woord fantastisch!  Deze staan direct aan de rand van het prachtige Posomeer, waar het water echt heel helder is (bij daglicht natuurlijk). Tando Bono is een kleinschalig, persoonlijk resort, de bungalows staan op palen en de veranda met zitje ligt direct boven/aan het Posomeer. Het uitzicht was hier echt (weer) zo mooi dat we ons hier zeker ook een dag langer hadden kunnen vermaken.
Bij aankomst 's avonds had de kok voor ons nog een heerlijke maaltijd klaar staan en tijdens de maaltijd, hebben we gelijk verder kennis met Annelies gemaakt. Nadat Carla de Tukkerse Annelies, die volgens ons reisbureau nogal stug is, had uitgehoord is het inmiddels een uur of 8 's avonds geworden? We  bespreken voor Marietta, Marc en Eric de dag erna een tocht naar een waterval. Zij moeten dan wel weer in het bootje de overtocht maken...
Sapa onze chauffeur staat 's ochtends vroeg klaar om Marc, Marietta en Eric naar de waterval te brengen. Een bijzonder mooie waterval, bestaande uit vele niveaus. Je kan de top bereiken via een stenen trap....maar na verloop van tijd stoppen de treden en beginnen de rotsblokken en gladde boomwortels. Deze laatste klimpartij houdt Marietta voor gezien, maar Marc en Eric zetten stevig door, de helden! Alledrie hebben ze natuurlijk een heerlijke lunch verdiend en samen met Sapa komen ze terecht bij een visrestaurant, dat op palen boven het water is gebouwd. De te verorberen vissen zwemmen vrijelijk (!) onder het restaurant! Apart uitzicht...
Alfons, Carla en Maikel laten deze tocht aan zich voorbij gaan en genieten van een dag rust aan mooie meer. Maikel is ook blij met deze dag rust want hij  is gek op zwemmen en is bijna niet uit het meer te krijgen. Carla en Eric gaan natuurlijk ook het meer in en zelfs Alfons is meer dan 1x het meer in geweest!
In de late avonduren gingen Alfons, Carla en Maikel en Marc nog even op kakkerlakkenjacht. Het arme dier. Eerst met een bezem een hersenschudding geslagen, daarna bijna gehalveerd met een glas en ten slotte in het meer gezwieperd. Volgens Maikel had de kakkerlak zo tenminste nog een kans, in het meer en dan een spoedcursus zwemmen richting de bungalow van zijn oom Eric en  tante Marietta om daarna uit te kunnen rusten in de hun bungalow en dan op doortocht naar Marc.....
Gelukkig werd het snel weer rustig in de huisjes.
De tweede dag gaan we met zijn allen (dit keer kunnen we allemaal tegelijk in de prauw) naar Tentena, waar we een kookcursus volgen. Hiervoor gaan we eerst samen met cheffin en cursusleidster Elly naar de markt om de ingrediënten te halen. Ook de locale bevolking onderhandelt op de markt over elke prijs. Onder supervisie van Elly maken we daarna een heerlijke lunch, die we natuurlijk zelf en samen met onze chauffeur Sappa opeten, selamat makan! Het recept voor het kipgerecht met aardappels, gebakken aubergines, zelf gemaakte sambal, rijst en het door Maikel zelf gemaakte groentengerecht met peen, boontjes, gebakken ui en knoflook, schrijven we natuurlijk op en hopelijk lukt het ons thuis dit heerlijke gerecht ook te maken.
's Avonds nemen we afscheid van Annelies. Onze fooi is deze keer een bijdrage aan stichting Posomeer. Één die dure medische behandelingen voor bewoners in de omgeving van het meer mogelijk maakt.
De volgende dag, zeg maar gerust midden in de nacht, moeten we om 5 uur in de auto zitten om naar onze volgende bestemming te gaan het Prince John Diving resort in Donggla. Dit wordt een rit van 10 uur...